Pörgesd fel a formád! – Ugrálókötél

Ugrálókötél. Egyike azon sporteszközöknek, melyet szinte mindenki ismer, legalább annyira, mint a medicinlabdát. Hiszen egyszerű, praktikus és legalább annyira hasznos. Nem kell hozzá több, mint maga az eszköz és néhány négyzetméter hely, és kezdődhet is a gyakorlás.

Titan1[2]

Sokoldalúsága valószínűleg éppen egyszerűségében rejlik. Használata és a vele végzett gyakorlatok a felkészülés több fázisába is beépíthetőek. Elkezdve egy laza pörgetéssel bemelegítés gyanánt, vagy gyorsabb fokozatra kapcsolva az állóképesség növelése érdekében. A lábmunka fejlesztésének kihagyhatatlan eszköze!

Az alábbi táblázat segítségével nagyjából belőhetitek, hogy mekkora kötéllel kell kezdenetek. Természetesen az alábbiak nem kőbe vésett dolgok, hiszen az emberek testalkata még azonos testmagasság mellett is nagyon eltérő lehet.

ugrokotel-hossza

Egy biztosabb módszer lehet még megnézni, hogy az ugrás pillanatában milyen magasan van kb. a kötél a fej fölött. A kezdőknél általában 40-70cm-re érdemes hagyni. A helyes forma is nagyon fontos: a kezek éppen a csípőcsont előtt kell, hogy legyenek, nem pedig szélesen kitárva.

Ha nincs a közeledben senki, egy tükör is segíthet. A méretet úgy lehet belőni, hogy a kötél közepére ráállunk mindkét lábunkkal és megnézzük, hogy a kézbe fogott markolatok alja meddig ér. Ideális esetben ezek nem szabad, hogy a hónaljunknál magasabbra érjenek.

Kezdők és profik

Kezdőknél nem a sebesség a lényeg, ezért számukra ill. gyerekeknek egy kicsit hosszabb kötél az ideális. Ez lelassítja a dolgokat a még nem tökéletes időzítés számára. A haladóbbaknak, akik esetleg duplázni akarnak, – tehát egy ugrásnál kétszer átpörgetni a kötelet talpuk alatt – kisebb kötélre lesz szükségük. Ez általában 15-25 cm magasan van legmagasabb pontján a fej fölött.

Természetesen ez sincs kőbe vésve, de a túl hosszú kötél le fog lassítani biztosan. A cél, hogy a lehető legkevesebb erőbefektetéssel, legkisebb mozdulattal át tudd pörgetni a kötelet, maximális kontroll mellett.

ugrokotel-hossza-diagram

Az igazán gyors ugráláshoz még kisebb kötél kell. Nagyjából olyasmi, ami legmagasabb pontján 5-15 cm-re van a fejed fölött (van, akinek 2.5-3 cm-re). A legfontosabb tényezők itt a sebesség és a kontroll. A lehető leggyorsabban kell csinálnod, hibák nélkül. A legjobbak, leggyorsabbak gyakran szinte guggolnak, hogy még inkább csökkentsék a távot, melyet a kötélnek be kell járnia.

A különböző trükkökhöz olyan hosszú kötelet használnak, ami gyakran 30-60 cm-re van a fej fölött. A trükkök lényege, hogy a fogók a megfelelő helyen legyenek, a megfelelő időben. Természetesen itt is vannak eltérések a kötél hosszát illetően – a lényeg, hogy a használója kényelmesnek érezze. Az mindenképp igaz, hogy ebben a kategóriában látni a legtöbb eltérést a kötelek hosszának tekintetében.

Az alábbi videóban az alap technikákkal ismerkedhettek meg, felsorolva azt is, hogy milyen hibákat lehet elkövetni a helyes használat elsajátítása közben, úgy mint kettőt szökdelni például két lendítés közt, ami az egyik leggyakoribb, amit látni lehet. Miután az alapokat elsajátítja az ember, onnantól a variációk száma azonban jelentősen kibővül. Jó edzést!

Tagged on:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .


error: Jogvédett tartalom (C) - ellenfelem.hu