Mi olyat tud az Esések Iskolája, amit más küzdősport ne tartalmazna?– ezt a kérdést kaptam a Nagy Sportágválasztó színpadán. Az Esések Iskolája a biztonságos, sérülésmentes eséstechnikák tanítására, továbbfejlesztésére specializálódott, megoldást kínálva sportágaknak és bármely korosztálynak.
Honnan ez a tudás?
Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy minden (értelmileg, mozgásban, látásban és hallásban) akadályozottat tanítottam judóra, így alapból az eséstant is kellett nekik tanítanom. Ez egy speciális hozzáállást igényelt, mivel sokuk másolással, utánzással képtelen volt megtanulni a technikákat, ahogy azt ilyen jellegű problémákkal nem küzdő társaik. De kellő odafigyeléssel, türelemmel sikerült az ő szintjükről felépíteni őket. Ebből alakult, épült fel a program és a módszer, egy 30 órás PEDAKKRED képzés, amit elvárással - feltételként a nevemhez kötve (Dobrotka módszer) a PAT engedélyeztetés során az oktatási miniszter 2012-ben jóváhagyott, tudomásom szerint először hazánkban.
Abban biztos vagyok, hogy ennyiféle sérült gyerekkel igen kevesen foglalkozhattak bármely sportágat tekintve, mint én, s így valóban szerencsésnek tudom magam ezen a területen. Sikerült az alapmozgásokat összekötnöm, megjegyezhető mozdulatsorokká alakítanom, mozdulatsorkottával és kézjelrendszerrel ellátva, aminek eredményeképpen a biztonságos eséstudás elsajátítható lett. Célommá vált, hogy kivigyük a civil közösségek értékadó intézményeibe, mert nem mindenki szeretne küzdősportot űzni, csak azért, hogy megtanuljon esni valamelyik klubban.
Honnan ered az eséstan?
Vagy feltehetjük imigyen is a kérdést, hogy kié is az eséstan? A jelen úgy tudja, hogy a judo dolgozta ki az eséstant, de azért fontos a tényeket megismerni, annak érdekében, hogy mindent a helyén tudjunk kezelni. Már ie. 2000-ben a kínai birkózást jegyezték s ez már 4000 éve, tehát logikusan következik, hogy ha birkóztak, akkor ott dobásnak kellett lenni. Ha dobás létezett, akkor eséstan is létezett. Ha ebből versenyt rendeztek, abban az esetben gyakoroltak dobásokat, és értelemszerűen eséseket is. Így ennek okán eséseket még a további sportágakban is oktattak, mint például az ókori birkózás, mely 3000 éves a feltárások szerint. Aztán a Kenpo – Kempo 2500 éves, a Pankráció szintén. A hapkido 1500 éve létezik, a Judo pedig mindössze 1882-től, tehát 132 éve! Így kijelenthetjük, hogy a judo elég fiatal sportág ahhoz, hogy kizárólag neki tulajdonítsuk az eséstechnikákat, mert azok már pár ezer évvel előtte is használatosak voltak. A Judo megalapítójának, Jigoro Kanonak, abban volt nagy érdeme 22 évesen felismerve, hogy a testi épségre veszélyes elemeket kivegye, mint az ütés, rúgás, lábízület – gerincfeszítéseket, és kizárólag a dobásokat, és a földharcot vette át, fejlesztette a többi harcművészetből. Kano álma, hogy a Japán testnevelési rendszer része legyen, az általa életre kelt új mozgásforma - sportág a judo. Ennek is köszönhette a judo sportág a fejlődését, hogy leredukálódott, letisztult, így földharcra, és állásharcra kellett tanítani a judokákat, miután az eséstechnikákat megtanulták. A többi harcművészetben megmaradtak az ütések, rúgások, dobás és a földharc technikák mellett az esések tanítása is. Ennek tükrében megállapíthatjuk, hogy a judo az egyik legeklektikusabb sportág, hisz mindent a társ-harcművészetekből vett át, és alakította ki saját hitvallását, módszertanát. A judo állandóan fejlődik, átvesz más sportágakból, és e miatt szabályrendszerét is alakítja, formálja folyamatosan, megtartva eklektikusságát.
„Egy adalék a történeti hűség kedvéért, hogy a judo dojokban a meghajlás hazánkban 1970-es években terjedt el Vági Miklós nevéhez fűződve. Forrás; Kovács János IV. Danos judo mester”
Abban egyedülálló a világon az Esések Iskolája, hogy minden korosztály számára értékadó programot ad:
- Óvodásoknak – OviEsésTan
- Iskolásoknak – SuliEsésTan
- Sportolóknak – SportEsésTan
- Mozgássérülteknek – RehabEsésTan
- Időseknek – SeniorEsésTan
Tehát az Esések Iskolája is eklektikus, és folyamatosan fejlődik, mert a küzdősportok eséstanait átnéztem, és kiemeltem, majd olyan módszertant adtam mellé, ami biztosítja, hogy hamar, és jól tanítható – tanulható legyen, és beépüljön a HTM-be (hosszú távú memóriába).
Miért jó, ha minket választanak elsőként?
Legfontosabb, hogy minél korábban megkeressék az Esések Iskoláját, hogy kellően feltöltsük – tartalmas, akár az élete végéig elkísérő biztonságos eséstudással - a hosszú távú memóriáját az óvodás, iskoláskorú gyerekeknek. Eséstudások kívül átalakítjuk a reflexeket, kialakítjuk a testtudatot, pozitív attitűddel bír majd az élet bármely területén, hisz tisztába lesz azzal, hogy mi volt esetleg a hátránya vagy előnye, ezzel az önismeretét - önkontrollját is segítjük. Gyakorlati önvédelmet adunk, mert ez is egy formája az önvédelemnek, ha megtanulja óvni a testi épségét, akkor baleset mentesebb életet élhet, hisz eleséskor tud vigyázni magára.
Miért jó ez a sportágaknak?
Erre is nagyon egyszerű a válasz, mert készen kapják a gyerekeket, és már a választott sportágakra, a jellemző, sportágra specifikus elemekre, mozdulatsorokra kell már csak tanítani a gyerekeket. Időt spórolnak meg az edzők, segítő testnevelők, hisz' nálunk megtanulják a kellő eséstudást, ami bármely sportágnak alapja. A szülők is nagyobb bizalommal, inkább lesznek partnerek abban, hogy sportolhassanak a gyerekeik.
Mennyi idő alatt tanítható meg, és milyen hatékonysággal?
10 X 1 óra alatt tanítjuk meg a gyerekeket az alapfokra és további 10 óra elégséges a közép, és újabb 10 a felsőfokra. Nálunk jobbra és balra egyformán tanulnak meg félelem nélkül sérülésmentesen, biztonságosan, jól esni. Állítom, hogy ebben is egyedülállóak vagyunk, mert a küzdősportokban sem tanítják meg olyan alapossággal, ahogy az Esések Iskolájában tanítjuk. Nálunk nincs versenyeztetés, tehát van idő a gyerekekre, hogy alaposan megtanulják a biztonságos, testi épségüket megvédő eséseket. Egy példával hadd éljek. 7 óra gyakorlás körül már csukott szemmel hajtják végre bármely esést jobbra – balra! Ez egy fantasztikus eredmény, mert kizárólag a belső technikai tudásra számíthat és mindig sikerült mindenkivel ezt megoldanom. Ez is egy specialitásunk többek között.
Mit üzen az olvasóknak, akik szakemberek is egyben, s emellett gyakorló szülők?
Segítséget kérünk, hogy segíthessünk. Életre hívtam azt, amire mindenkinek szüksége van, függetlenül a kortól, és a nemtől. Be tudom bizonyítani, hogy amit írtam működik. Tehát, ha valaki megtisztel azzal, hogy segít, akkor hasznára válhatunk közösségeinknek, értelmet adhatunk küldetésünknek, hisz' minden embernek küldetése van. Hiszem, és tudom, hogy a legerősebb programot állítottam össze, amivel segíthetek minden küzdősportágnak, sportágnak, hogy erősödjék, tehát hívjanak meg előadásokra, és testközelből megismerhetik azt, ami minden sportágnak alapja. Tartottam már előadásokat, és nagyon jó visszajelzéseket kaptam. Tatán edzői továbbképzésen, szintén sikerrel mutathattam be a programot a MET szervezésében. A most leváló Testnevelési Egyetemünkön, nyáron tartottam határon túli testnevelőknek továbbképzést, megismerhették az Esések Iskola programját. Mostanában keresett meg az egyik nagyon befolyásos testnevelő, hogy Erdélybe menjek, 3 napos továbbképzésre a kinti testnevelőknek mivel tetszik a programom. Megjelent rólunk egy szakmai cikk a mozgássérülteknek kidolgozott RehabEsésTan programommal az USA-ban. Ezek mind – mind elismerések, aminek nagyon örülünk ugyan, de igazából itthon szeretnék még többet átadni, hiszen az a célom, hogy minden magyar embert talpra segítsünk, ha elesett, legyen kicsi vagy nagy, idős vagy fiatal, és folytassa tevékenységét. A baj előtti segítséget, a megelőzést tanítjuk professzionális módon. Kérek mindenkit, gondolkodjon el és keressenek minket, hogy tegyük meg a gyakorlati lépéseket.
Elérhetőségünk:
Esések Iskolája Egyesület
1033 Budapest
Bogdáni út 10/B fsz4
Email: info@esesekiskolaja.hu Tel: 00 36 30 6874347 és Dobrotka Béla alapítót és szakmai vezetőt keressék.